Belangen van een goede SEO

Wat is SEO – zoekmachineoptimalisatie?

SEO staat voor “Search Engine Optimization” oftewel “zoekmachine optimalisatie”. In eenvoudige bewoordingen betekent SEO het proces van het verbeteren van je website om de zichtbaarheid ervan in Google, Microsoft Bing en andere zoekmachines te vergroten wanneer mensen zoeken naar:

  • Producten die je verkoopt.
  • Diensten die u aanbiedt.
  • Informatie over onderwerpen waarin u veel expertise en/of ervaring hebt.

Hoe beter uw pagina’s zichtbaar zijn in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat u wordt gevonden en dat er op u wordt geklikt. Uiteindelijk is het doel van zoekmachineoptimalisatie om websitebezoekers aan te trekken die klanten worden of een publiek dat blijft terugkomen

 

Waarom is SEO zo belangrijk?

SEO is een cruciaal marketingkanaal. Eerst en vooral: organische zoekopdrachten leveren 53% van al het websiteverkeer.
Dat is een belangrijke reden waarom de wereldwijde SEO-industrie naar verwachting een duizelingwekkende $122,11 miljard zal bereiken in 2028. SEO zorgt voor echte bedrijfsresultaten voor merken, bedrijven en organisaties van elke omvang.
Wanneer mensen ergens naartoe willen, iets willen doen, informatie willen vinden, onderzoek willen doen of een product of dienst willen kopen, begint hun reis meestal met een zoekopdracht.
Maar vandaag de dag is zoeken ongelooflijk gefragmenteerd. Gebruikers kunnen zoeken op traditionele webzoekmachines (bijv. Google, Microsoft Bing), sociale platforms (bijv. YouTube, TikTok) of websites van retailers (bijv. Amazon).

Elk jaar worden er triljoenen zoekopdrachten uitgevoerd. Zoeken is vaak de primaire bron van verkeer voor websites, waardoor het essentieel is om “zoekmachinevriendelijk” te zijn op elk platform waar mensen kunnen zoeken naar uw merk of bedrijf.
Dit alles betekent dat het verbeteren van uw zichtbaarheid en hoger scoren in de zoekresultaten dan uw concurrentie een positieve invloed kan hebben op uw bedrijfsresultaten,
SEO is ook ongelooflijk belangrijk omdat de resultatenpagina’s van zoekmachines (of SERP’s) superconcurrerend zijn – vol met zoekfuncties (en PPC-advertenties). SERP-functies omvatten:

  • Kennispanelen.
  • Aanbevolen fragmenten.
  • Kaarten.
  • Afbeeldingen.
  • Video’s.
  • Topverhalen (nieuws).
  • Mensen vragen ook.
  • Carrousels.

Nog een reden waarom SEO cruciaal is voor merken en bedrijven: in tegenstelling tot andere marketingkanalen is goed SEO-werk duurzaam. Wanneer een betaalde campagne eindigt, eindigt ook het verkeer. Verkeer via sociale media is op zijn best onbetrouwbaar – en een fractie van wat het ooit was.

SEO is de basis van holistische marketing, waarbij alles wat uw bedrijf doet ertoe doet. Als je eenmaal begrijpt wat je gebruikers willen, kun je die kennis implementeren in al je:

  • Campagnes (betaald en organisch).
  • Website-inhoud.
  • Sociale media.

SEO is een kanaal dat het verkeer aanjaagt dat u nodig hebt om belangrijke bedrijfsdoelen te bereiken (bijv. conversies, bezoeken, verkoop). Het bouwt ook vertrouwen op – een website die goed scoort wordt over het algemeen beschouwd als gezaghebbend of betrouwbaar, wat belangrijke elementen zijn die Google wil belonen met betere rankings.

 

Soorten SEO

Er zijn drie soorten SEO:

  • Technische SEO: Het optimaliseren van de technische aspecten van een website.
  • On-site SEO: Het optimaliseren van de inhoud van een website voor gebruikers en zoekmachines.
  • Off-site SEO: Het creëren van merkactiva (bijv. mensen, merken, waarden, visie, slogans, slagzinnen, kleuren) en dingen doen die uiteindelijk de merkbekendheid en -herkenning (d.w.z. het aantonen en vergroten van de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van het merk) en het genereren van vraag zullen verbeteren.

Je behoudt 100% controle over de inhoud en technische optimalisaties. Dat geldt niet altijd voor off-site (je hebt geen controle over links van andere sites of als platforms waar je op vertrouwt uiteindelijk sluiten of een grote verandering doorvoeren), maar die activiteiten zijn nog steeds een belangrijk onderdeel van deze SEO drie-eenheid van succes.

Stel SEO voor als een sportteam. Je hebt zowel een sterke aanval als een sterke verdediging nodig om te winnen – en je hebt fans nodig (oftewel, een publiek). Zie technische optimalisatie als uw verdediging, contentoptimalisatie als uw aanval en off-site optimalisatie als manieren om een loyale fanbase aan te trekken, te binden en te behouden.

 

SEO specialiteiten

SEO heeft ook een aantal subgenres. Elk van deze specialismen verschilt op zijn eigen manier van “gewone SEO”, vereist over het algemeen extra tactieken en biedt andere uitdagingen.

Vijf van deze SEO-specialisaties zijn:

  • E-commerce SEO: Extra SEO-elementen zijn onder andere het optimaliseren van categoriepagina’s, productpagina’s, gefacetteerde navigatie, interne linkstructuren, productafbeeldingen, productbeoordelingen, schema en meer.
  • Enterprise SEO: Dit is SEO op grote schaal. Meestal betekent dit dat je te maken hebt met een website (of meerdere websites/merken) met meer dan 1 miljoen pagina’s – of het kan gebaseerd zijn op de grootte van de organisatie (meestal organisaties die miljoenen of miljarden omzet per jaar maken). Ondernemen betekent meestal ook vertragingen bij het doorvoeren van SEO-veranderingen door het ontwikkelteam en de betrokkenheid van meerdere belanghebbenden.
  • Internationale SEO: Dit is wereldwijde SEO voor internationale bedrijven – SEO doen voor multiregionale of meertalige websites – en optimaliseren voor internationale zoekmachines zoals Baidu of Naver.
  • Lokale SEO: Hier is het doel om websites te optimaliseren voor zichtbaarheid in lokale organische zoekmachineresultaten door onder andere het beheren en verkrijgen van beoordelingen en bedrijfsvermeldingen.
  • Nieuws SEO: Bij nieuws is snelheid van het grootste belang – met name om ervoor te zorgen dat u zo snel mogelijk in de index van Google komt en verschijnt op plaatsen zoals Google Discover, Google’s Top Stories en Google News. U moet de best practices voor paywalls, sectiepagina’s, nieuwsspecifieke gestructureerde gegevens en meer begrijpen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

I accept the Privacy Policy

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.